Den gode ansøgning

Adskiller sig fra den dårlige ansøgning på flere punkter.

Sørg for at målrette din ansøgning specifikt til den stilling og den virksomhed du ønsker Dvs. ikke noget med masseproducerede ansøgninger, hvor du f.eks. har glemt at ændre dato eller navn. Du researcher på virksomheden og finder ud af DERES BEHOV. Ikke DIT behov.

Det handler nemlig om, hvad du kan bidrage med hos virksomheden

Start med at fortælle, hvordan du kan hjælpe dem med at tjene penge til virksomheden. Hvilke kompetencer du kommer med, som du vil sætte i spil.

Lad være med at genfortælle dit CV. i din ansøgning. Det kan de læse i dit CV.
I stedet tænk fremtid. Hvis du blev ansat på mandag, hvad ville du så gå i gang med? Hvordan ville du bringe dine faglige og personlige kompetencer i spil?

Storytelling virker
Så hvis du har et eller to gode eksempler på, hvor du tidligere har skabt succes. Fortæl dem. Kort. Har du kunne gøre det før, er sandsynligheden for at du kan gøre det igen stor.

Eftersom dit CV handler om din fortid og er faktuel, handler din ansøgning om din fremtid og kan være mere beskrivende. Men ikke for lang. Hellere interessant. Hold dig gerne til en side.

De fleste ansøgninger jeg ser, starter med noget så kedeligt som: Vedr. stillingen som kommunikationsmedarbejder

Overvej og vær kreativ i din emnelinje. Vov lidt mere. Eks. Kan kommunikation redde liv?

Lug ud i dine klicheer
Det kræver kun lidt opfindsomhed at finde nye ord. I stedet for ”jeg glæder mig til at høre fra jer” – tænk nyt. Eks. Og det ville redde min dag at høre fra jer. Blot for at skille dig ud.

For at skrive interessant, så varier dine sætningslængder. Skriv ultra korte sætninger. Og så bagefter kan du skrive lange sætninger. Det gør det mere interessant og varieret at læse.

Når du holder fokus på ”Hvad er det for et behov du kan dække for dem – og hvordan kan du tjene penge til virksomheden?” – så er du rigtig godt på vej. Beskriv det så godt du kan. Hvis du ligger inde med nye ideer til virksomheden, så fortæl at du gerne vil uddybe et par ideer til samtalen. Giv en lille ”snas” af hvad de kan glæde sig til at høre mere om.

Layout
De rent formelle og praktiske ting i din ansøgning handler om skrifttype, skriftstørrelse, layout og pdf. Sørg for at alt matcher dit CV og er ens i udformning. Det virker professionelt.

Når du kan tjene flere penge til virksomheden end du skal have i løn – så er jobbet i hus!

Good luck